Kostenbesparingen
- een reductie van 20% is haalbaar
Wat werkt en wanneer?
In een organisatie met teveel vet kan de 'botte bijl'
methode ("alle tijdelijke contracten beëindigen")
en de 'kaasschaaf' methode ("alle afdelingen moeten 10% besparen")
tot goede en vaak structurele kostenbesparingen leiden. Onnodige
overhead kosten worden zo aangepakt. Veel bedrijven hebben dit de
laatste jaren gedaan. Nu het vet bij vrijwel alle bedrijven verdwenen
is, blijken deze ongenuanceerde methodes niet meer te werken en,
wat nog veel vervelender is, tot grote ongewenste neveneffecten
te leiden. Zo kan het zijn dat door een extra 10% reductie van de
arbeidskosten in de verkoopafdeling de omzet met 25% terug loopt,
en daardoor de marges nog verder onder druk komen te staan. Op dat
moment moet de focus verschoven worden naar operationele efficiëntie:
meer resultaten tegen lagere kosten.
Operationele efficiëntie
Bij het verhogen van de operationele efficiëntie ligt de focus
op het integreren van bedrijfsprocessen en op het elimineren van
activiteiten die geen waarde toevoegen. Zie ook de V I S
MOCS pagina over
operations
management. Verderop op deze pagina volgt een tweetal voorbeelden
van het verbeteren van de operationele efficiëntie, om een
indruk te krijgen van de resultaten die behaald zijn bij andere
bedrijven. Wilt u een afspraak maken om te onderzoeken welke potentiële
verbeteringen voor uw bedrijf mogelijk zijn, neem dan contact met
ons op via e-mail.
Voorbeeld 1: Shared Service Center.
Bedrijven verwachten de kosten voor de administratieve organisatie
te kunnen verlagen door het centraliseren van de backoffice activiteiten
zoals orderverwerking en facturering in een Shared Service Center.
Echter, het verhuizen van alle administratieve medewerkers naar
één centrale locatie verhoogt slechts de kosten (bijvoorbeeld
reiskosten, telefoonkosten), terwijl de prestaties hoogstwaarschijnlijk
verslechteren door de grotere afstand tussen operatie en administratie.
De oplossing is het verbeteren van de integratie van bedrijfsprocessen
en het structureren van de informatiehuishouding & communicatie.
Zo kan het verhogen van het percentage inkooporders met correcte
informatie betreffende artikelnummers, aantallen, leverdata, etcetera
de kosten van verwerken van facturen sterk reduceren, vaak met wel
meer dan 20%. Niet meer eindeloos zoeken naar artikelen
die wel of niet aangekocht zijn, geen leveranciers die nog weigeren
te leveren omdat ze teveel verkeerd geleverde artikelen retour krijgen
of zelfs niet betaald krijgen. Andere zeer positieve effecten van
een accuraat en efficiënt inkoopproces zijn lagere inkoop-
en voorraadkosten, en een hogere klanttevredenheid door betere produktbeschikbaarheid.
Voorbeeld 2: Projecten zonder einde.
Projecten worden gestart met veel energie en heel veel goede bedoelingen.
In de beginfase worden vaak gemakkelijk goede resultaten behaald
en lopen de kosten en tijdsplanning meestal in de pas met het budget.
Naarmate de looptijd van het project langer is, loopt de efficiëntie
sterk terug. De focus vermindert doordat de meest belangrijke projectteam-leden
terug gezogen worden in de operationele organisatie. Er ontstaat
'project-moeheid' in de organisatie waardoor het momentum wegzakt
en projectactiviteiten domweg niet meer worden afgemaakt. Deze risico's
kunnen geminimaliseerd worden door implementatie van project controls
en door gedurende het hele project veel aandacht te geven aan de
kwaliteitsbewaking en het opleveren en afsluiten van projectactiviteiten.
Hierdoor wordt er geen tijd en energie gespendeerd aan activiteiten
die geen rendement opleveren of achterhaald zijn. Het is mogelijk
om zo de totale kosten en de looptijd van het project met meer
dan 20% te reduceren, waarbij ook nog eens een hoger percentage
van de projectdoelstellingen wordt bereikt.
|